November 11, 2017

Warme vanillemelk.

Warme vanillemelk - a floral sunset

We zijn volop in het seizoen van warme chocolademelk (althans dat vind ik toch) en omdat een traditionele chocolademelk toch maar altijd hetzelfde is (zelfs met mijn geheime ingrediënt), probeer ik er af en toe eens mee te variëren.  Zo maakte ik al nutella chocomelk, chocolademelk van witte chocolade en chili chocomelk. Dat ik niet vroeger heb bedacht om eens vanillechocomelk te proberen maken, snap ik nog steeds niet. Eigenlijk is het zo'n voorspelbare variant, chocolade en vanille, twee basissmaken die elkaar zo goed aanvullen en afwisselen, natuurlijk moet dat lukken! Dus toen de eerste koude dagen aanbraken, besloot ik om een vanillemelk te maken in plaats van chocolade. En ik moet zeggen, ik ga dat nog maken! Lekkere variant en met een beetje advocaatroom erbij (ik haalde dat bij Aldi), werd hij alleen maar beter!

Ingrediënten (voor 2 tassen)


  • 0,5 l melk
  • 1 vanillestok
  • 1 zakje vanillesuiker
  • scheutje vanille-extract
  • extra suiker, als gewenst

Bereiding

  1. Warm de melk op een middelhoog vuur op in een steelpannetje met een scheutje vanille-extract erbij.
  2. Snijdt een vanillestok in 2 en haal het merg eruit. Voeg zowel het merg als de vanillestok zelf toe aan de melk. Laat verder tot het kookpunt komen.
  3. Voeg ook het zakje vanillesuiker toe aan de melk en als je het graag zoeter hebt, voeg je nog wat extra kristalsuiker toe.
  4. Breng alles aan de kook en laat nog een kwartiertje verder pruttelen op een laag vuur zodat de vanillesmaak goed opgenomen wordt door de melk.
  5. Haal de melk van het vuur en giet in tassen. Drink het lekker warm.

1 comment: