August 23, 2017

Perfect-blogchallenge: een update.

Perfect?-blogchallenge: een update - a floral sunset

Het is weer even geleden dat ik een update gaf over hoe het nu gesteld is met de Perfect?-blogchallenge. Je weet wel, die challenge, uitgevonden door Miss Pixie, waarvoor ik me had ingeschreven en door middel van verschillende challenges het "perfecte" leven probeer te leiden? Ik ben jullie namelijk nog een update verschuldigd over 1) een week zonder... 2) de productiviteitschallenge, 3) elke dag 15 minuten lezen en tot slot 4) de grattitude challenge. Dus hier komt het: hoe perfect is mijn leven nu?
Tot hiertoe ging de ene opdracht al wat vlotter dan de andere. En ik moet eerlijk zeggen, het werd er niet beter op. Na de week met de yogachallenge had ik mezelf voorgenomen om het vol te blijven houden, minstens 2 keer per week. Je raadt het al; na de challenge heb ik geen enkele keer meer op de yogamat gestaan. Elke dag denk ik "vandaag begin ik er nog eens aan", maar dan kom ik thuis van het werk en na al het koken, opruimen en afwassen, plof ik vaak moe de zetel in om onmiddellijk in slaap te vallen.
Om te kunnen eindigen met een positieve noot zal ik het verdere verloop van mijn challenges van absolute failure naar minder harde failure beschrijven 😉.

Grattitude challenge

Over de grattitude challenge kan ik vrij kort zijn, ik deed deze namelijk niet mee. Waarom niet? Wel, omdat ik weet waarvoor ik dankbaar ben en dat eigenlijk elke dag hetzelfde is. Ik ben dankbaar voor onze allerliefste Fons, die zelfs op de donkerste dagen me geliefd kan doen voelen - ja, ook al is hij "maar" een kat - voor het Lief en voor mijn lieve lieve ouders en familie. Ik ben élke dag dankbaar dat ik de kans heb om in Antwerpen te wonen. Vreemd hoe een plaats een mens zo gelukkig kan maken.

Een week zonder...

Ik wist aanvankelijk niet goed wat ik in "die week zonder" ging laten. Eerst was ik van plan niet te snoepen, maar dat had ik tegen maandagmiddag al verbrod. Ik heb namelijk de slechte gewoonte om te vergeten dat ik iets niét ga doen. Klinkt als een excuus maar het is écht zo. Vaak besef ik pas dat ik geen frisdrank meer ging drinken/niet meer ging snoepen/... als het al in mijn mond zit. Oepsie. Over frisdrank gesproken, dat was mijn tweede idee! Dat hield ik welgeteld 2 dagen vol en toen had ik opeens een glas ice tea zero op. Niet gelukt dus. Al ben ik vastberaden om eens een niet-snoepweek te houden. Maar die stel ik voorlopig nog even uit tot na de reis naar Indonesië.

Productiviteitschallenge

In de mail met uitleg die we elke week krijgen van Miss Pixie, zat een hele lijst met verschillende tips die je zouden helpen om je productiviteit te verhogen. Aangezien mijn productiviteit op het werk de laatste tijd wel wat beter kan, besloot ik dan ook om deze tips vooral daar in te zetten. Mijn bureau is sowieso wel opgeruimd aangezien we een clean desk beleid hebben en nu ja, mediteren in het midden van mijn werkdag leek me geen al te best idee. Wat ik wel meenam uit de tips is de Pomodoro methode. Daarmee werk je 25min intensief en neem je daarna 5min pauze, daarna werk je weer 25min onafgebroken aan een andere of dezelfde taak en neem je opnieuw 5min pauze. Na 4 keer 25min gewerkt te hebben, krijg je 15min pauze. 
Alhoewel de methode niet 100% werkte voor mij - na de 3e keer 25min werken, werd ik altijd wat afgeleid - vond ik ze toch zeer behulpzaam. Het ging in ieder geval beter dan voor ik de methode probeerde. Ik pas ze tot op de dag van vandaag nog altijd toe en hoop dat ik na verloop van tijd minder afgeleid word doorheen de dag.

Elke dag 15min lezen

Dit is misschien wel mijn favoriete challenge tot hiertoe, samen met de yogachallenge dan. Hoewel ik er in het begin een beetje tegenop keek om vroeger te gaan slapen om te lezen, werd het na de 2e keer al mijn favoriete momentje van de dag. Dat kan ook aan het boek gelegen hebben dat ik koos om te lezen: Slaap van Lars Kepler. Enkele weken terug las ik 'Stalker' van hetzelfde schrijversduo, wat ik een heel goed boek vond trouwens, en bleek dat dit onderdeel was van een reeks. Ik was dan wel midden in de reeks ingevallen, maar dat weerhoudt me er niet van om ook de andere boeken te lezen. Aangezien 'Slaap' het enige boek was dat ze in de bibliotheek hadden, ging ik dan daar maar voor. 
Om de een of andere reden lees ik erg graag boeken die zich afspelen in Scandinavië. Ik verslond enkele jaren terug al de Milleniumtrilogie van Stieg Larsson en zelfs toen ik jonger was, waren de boeken van Per Nilsson favoriet. Deze boeken passen dus perfect in dat rijtje. 
Soit, ik genoot er dus van om elke dag te lezen en probeer het nog elke dag voor het slapengaan vol te houden. Dat lukt me niet elke dag, maar toch in ieder geval al beter dan het yoga doen. Mijn boek is ondertussen ook helemaal uitgelezen dus ik ben klaar voor de volgende in de reeks!

Ben ik nu perfect?

En dan nu de hamvraag; hebben al die challenges me nu perfect gemaakt? Natuurlijk niet. Maar ik heb er wel enkele nuttige lessen uit getrokken. Bijvoorbeeld dat ik de dag beter eindig met een goed boek dan met een tv-programma dat me toch niet echt interesseert. Hoeveel ik geniet van yoga doen en dat ik er echt meer tijd voor moet maken. Maar echt. Dat ik echt niet graag strijk en die taak opnieuw elke week uitstel. Dat het geen kwaad kan af en toe eens iets weg te gooien en meer zelfs, dat het bevrijdend kan zijn. Dat ik dankbaar ben voor alle goede dingen in mijn leven. Dat ik nooit perfect zal zijn. En dat dat perfect oké is!

No comments:

Post a Comment