August 9, 2017

Een eigen domeinnaam kopen?


Ik weet het, elke zichzelf respecterende blogger die iets wil bereiken, investeert onmiddellijk in een eigen domeinnaam. En toch heb ik na heel wat jaren bloggen, nog altijd niets aangekocht. Om verschillende redenen die ik jullie hier graag wil uitleggen... en eigenlijk ook jullie advies vragen. Eén van de redenen dat ik dé stap nog niet heb gezet is namelijk omdat ik technisch niet zo begaafd ben (ik gebruik google voor alles en vaak begrijp ik zelfs de simpelste stappenplannen niet. Om de één of andere reden krijg ik gewoon altijd andere menu's) en gewoon te bang ben om me eraan te wagen. Dus bij deze onmiddellijk ook een oproep aan alle mensen die dit bloggedoe wél begrijpen en me daar graag bij willen helpen. Maar even terug to the point, ik ging het dus hebben over waarom ik - voorlopig - nog geen eigen domeinnaam heb gekocht.

Is het wel echt nodig?

Dat was de eerste vraag die ik mij stelde. In het begin vond ik het absoluut niet nodig, maar nu ik al enkele jaren blog, lijkt het me wel leuk om een eigen domein te hebben en niet steeds die '.blogspot.be' er te hoeven bij typen. Ook als je een random artikel met '5 blogtips voor beginnende bloggers' er op na houdt, zie je al-tijd staan dat het belangrijk is te investeren in je eigen domein, wil je succes krijgen.
Pas op, ik begrijp die redenering, als iedereen altijd '.blogspot.be' of '.wordpress.com'  achter je blognaam moet typen is dat 1) meer moeite en 2) moeilijker te onthouden. En toch zie ik heel wat bloggers die wel nog gebruik maken van deze gratis accounts en toch (veel) meer volgers/lezers hebben dan ik. Ik ben niet zo naïef om te denken dat een domeinnaam aanschaffen me even veel succes zal geven maar het toont wel aan dat het ook gewoon op de gratis manier kan. Ik doe dus nog iets anders verkeerd dan enkel het niet kopen van die domeinnaam. Misschien moet ik me daar wat meer op focussen vooraleer ik met die aankoop begin... of misschien ook niet natuurlijk.


Bloggen is enkel maar mijn hobby

Een andere reden waarom ik nog niet verder geïnvesteerd heb in mijn blog is omdat het uiteindelijk nog altijd mijn hobby is. Ik verdien hier geen geld mee, ik krijg geen gratis producten opgestuurd voor reviews, word niet uitgenodigd voor events, ... . Kortom, ik haal hier niets uit behalve plezier (heel veel plezier trouwens) en dat is oké, maar waarom zou ik dan een investering doen? Om eerlijk te zijn, is het niet zo dat ik helemaal niet investeer in mijn blog. Integendeel, de hoeveelheid spullen die ik al heb gekocht louter en alleen omdat "ze mooi op de foto zouden staan" is eindeloos (en toch altijd te weinig hebben he). 
Langs de andere kant, zo'n grote investering is die domeinnaam nu ook weer niet dus waarom niet de kans wagen? Maar wil ik dan eerst een domeinnaam of eerst Photoshop?


HELP! Ik begrijp geen internettaal

Oké, misschien wel de belangrijkste reden; ik snap er gewoon niks van! Ik heb echt al wel op het punt gestaan de aankoop te doen, ik heb met mijn pijltje echt al op die - in mijn geval groene - knop gestaan met mijn bankkaart in de hand maar toen ik dan wat verder ging googlen over hoe je dit moet implementeren op je blog zag ik allemaal enge woorden als 'hosting' en 'Plugins' en 'CSS' en weet ik veel wat nog allemaal. Ik heb echt mijn best gedaan het te begrijpen maar nope, dat gaat er bij mij niet in. 
Als iemand zich geroepen voelt om het mij met hand en tand uit te leggen over een kop koffie, GRAAG, maar wees gewaarschuwd; ik kan héél traag van begrip zijn én heel domme vragen stellen. Uit paniek heb ik toen dus ook alle tabbladen toe geklikt en heb de gedachte aan een eigen domeinnaam opgeborgen tot ik iemand zou ontmoeten die mij daarbij kan helpen... 6 maanden later nog altijd niemand gevonden trouwens.

En heb jij je eigen domeinnaam gekocht? Hoe deed jij het? Of waarom heb je besloten om net (/nog) geen domeinnaam te kopen?

2 comments:

  1. ik heb mijn eigen domeinnaam gekocht omdat ik hierop mijn portfolio wou hebben (grafisch designer en al) maar dat is eventjes anders uitgedraaid :D Ik vind dat als je zelf wilt een domeinnaam nemen, doe! Maar evengoed, als je toch twijfelt en denkt hmmm, dan hoeft het niet per se! Ik denk dat blogspot een vrij goed platform is (qua gratis versies kan je er denk ik meer mee dan wordpress). Ik heb geen tijd om het je over een kop koffie uit te leggen hoe het werkt (en ik weet het zelf soms ook amper) maar als ik je met iets kan helpen, stuur maar gewoon een mailtje (of op slack ;) ) en dan vissen we samen wel iets uit :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ga mij is zo'n boek "bloggen voor dummies" kopen, denk ik... als dat bestaat :D toch bedankt voor het aanbod, als ik mij er ooit aan waag en ik zit vast... Bereidt u dan maar voor op een stortvloed aan mails :D (neenee, 'k zal mij wel inhouden)

      Delete