July 19, 2017

Perfect?-blogchallenge: Yogachallenge.



Vorige week deed ik al een minsgame, deze week was de opdracht van de perfect?-blogchallenge om elke dag yoga te doen. Een opdracht die ik heel erg zag zitten aangezien yoga één van de enige sporten is die ik met plezier beoefen. Bovendien was het ook één van mijn doelen om dit jaar opnieuw tijd vrij te maken om meer yoga te doen. Weer twee vliegen in 1 klap! Die week lang yoga heeft me deugd gedaan! Hoewel het steeds maar ongeveer een halfuur per dag was (een normale les duurt ongeveer 1,5u), is het wel een vast momentje me-time geworden. Een klein halfuurtje waarin ik me afzonder van het Lief en Fons en waar ik me enkel maar met mezelf moet bezig houden. Niet slecht he?
Toen ik klein was, was mijn vaste sport turnen zoals bij vele meisjes, denk ik. Ik hield dat vol tot ik ongeveer een jaar of 10 was en keuzes moest maken tussen mijn hobby's. En ergens heeft het altijd aan mij geknaagd dat ik turnen heb opgegeven. Ik deed het niet alleen heel graag - het gaf echt een kick om bepaalde oefeningen te kunnen uitvoeren - ik was er ook nog vrij goed in (altijd een goede combinatie). Ik heb later geprobeerd om er opnieuw mee te beginnen, maar ik was op korte tijd al heel veel van mijn lenigheid verloren en het was gewoon niet meer zoals voorheen.
Heel veel jaren later hoorde ik dan over yoga. Toen ik zag wat ervaren yogi's allemaal met hun lichaam konden, kwamen de herinneringen aan mijn turnjaren al snel terug. Mijn interesse was dus gewekt, maar yoga was nog vrij onbekend en in mijn dorp had je geen mogelijkheden om toen yoga te doen (of toch niet waar ik van wist). Ik zat ook nog in het middelbaar dus qua afstand ook beperkt in waar ik studio's kon zoeken. 
Wanneer ik dan ging studeren had ik voor mezelf besloten om met yoga te beginnen. Het eerste jaar was een druk jaar vol aanpassingen dus is het er niet van gekomen maar in mijn tweede jaar schreef ik mij in voor een sportkaart en ging ik naar mijn eerste yogales. Ik herinner me nog goed dat ik het eerste jaar met mijn fiets helemaal tot in Heverlee moest fietsen, een steile berg op, vooraleer ik aan de sportzaal was. Raar maar waar, ik ging toch zo veel mogelijk lessen (terwijl een steile berg voor mij wel een héél goed excuus is om niet te gaan) en dat wil al wat zeggen. Later veranderde ik naar een yogastudio dichterbij en ook toen ik weer naar mijn ouders verhuisde, bleef ik yoga doen in mijn hometown (met mijn mama). Door naar Antwerpen te verhuizen is yoga op een laag pitje gekomen, om maar niet te zeggen onbestaande, maar daar wil ik heel graag verandering in brengen door opnieuw - thuis - aan yoga te doen.
Ik was dus heel enthousiast voor deze opdracht en heb die ook met heel veel plezier tot een goed einde gebracht. Het Lief kijkt doordeweeks graag naar programma's die ik helemaal niet graag zie, dus dat was voor mij het ideale moment om mij even terug te trekken in de slaapkamer met mijn youtube-video's (Yoga with Adriene, aanrader trouwens). Alles ging heel vlot tot zaterdagavond. Ik wist op voorhand dat zaterdag een moeilijke dag ging worden om yoga in te plannen want ik had een drukke dag maar gelukkig slaagde ik er nog in om 's avonds een tiental minuten vrij te maken voor wat bedtime yoga. Er was zelfs een dag bij waar het Lief meedeed met mij. Ook maar voor 10 minuten en toen had hij allemaal pijntjes maar het is de gedachte die telt, toch? 😉
Kort samengevat, ik was heel grote fan van deze opdracht en vond het verrassend gemakkelijk om ze tot een goed einde te brengen. Het leverde me ook de juiste motivatie om verder te gaan op dit elan en ook volgende week yoga te blijven doen. Misschien niet elke dag, maar toch zeker twee keer per week. Ik ben trouwens ook volledig opgeladen om aan die volgende challenge te beginnen. BRING IT ON!

No comments:

Post a Comment