June 24, 2017

Basilicumsoep.


Als je eerste gedachte na het lezen van de titel "WAT?!" is, neem ik je dat niet kwalijk. Basilicumsoep is misschien niet echt alledaags, maar het is het experimenteren waard. Daarnaast is het ook heel snel klaar, laag in calorieën en ideaal voor wie zelf een kruidentuintje met basilicum erin heeft (het geeft je namelijk de gelegenheid om je plant wat te snoeien en hem zo nog harder te laten groeien).
Ik geloofde zelf pas dat de soep lekker was nadat ik hem geproefd had want 1) basilicum in soep? Uhm, als afwerking misschien en 2) ik ben niet zo héél zot van basilicum, zeker niet in grote hoeveelheden. Langs de andere kant intrigeerde het me toch net genoeg om het een kans te geven en daardoor heb ik toch weer een leuk nieuw receptje ontdekt. Hopelijk geldt voor jou hetzelfde!


Ingrediënten (4 personen)

  • 2 handenvol basilicumblaadjes
  • 1 prei
  • 1 ui
  • 1 stengel selder
  • 1 aardappel
  • 1,5l groentenbouillon
  • enkele takjes tijm
  • 1 laurierblaadje
  • klontje boter
  • peper en zout

Bereiding

  1. Schil de ui en de aardappel en snijdt in grove stukken.
  2. Was de prei en snijdt het wit van de prei in grove stukken.
  3. Stoof de groenten aan in een klontje boter.
  4. Blus met de groentenbouillon en voeg ook de tijm en de laurier toe aan de soep.
  5. Laat het geheel koken tot alle groenten (vooral de aardappel) gaar zijn.
  6. Snijdt de basilicum fijn en voeg toe aan de soep. Laat het geheel nog enkele minuten op een lager vuur meekoken zonder deksel.
  7. Verwijder de tijm en de laurier en mix de soep fijn.
  8. Breng eventueel nog op smaak met peper en zout.

No comments:

Post a Comment