May 17, 2017

Videe met ovenfrietjes.

Videe met ovenfrietjes - a floral sunset

Weet je nog, onze typisch Belgische klassiekers? Wel, hier ben ik weer en dit keer met mijn allergrootste favoriet! Vol-au- vent, koninginnenhapje of zoals ik het altijd noem, videe! Het is echt al jaaaaaaaarenlang één van mijn favoriete recepten, ook omdat mijn moemoetje het zo lekker kan klaarmaken (ik keek altijd zo hard uit naar Kerstmis om dit te kunnen eten). Normaal bestel ik het met kroketten op restaurant maar omdat wij thuis geen friteuse hebben, maakte ik er deze keer ovenfrieten bij en die waren ook een perfecte combo 😉.
Ik maakte het nog nooit helemaal zelf dus het was best wel spannend (en veel werk, chapeau voor mijn moemoetje om dit jaarlijks voor 15 personen klaar te maken) maar het resultaat was heerlijk. En ik mag dat zeggen, ik heb ondertussen al zoveel videes in mijn leven gegeten dat ik een echte kenner ben! 😃 Dit is een ideale bezigheid voor een zaterdag of zondagnamiddag want het neem wel een beetje tijd in beslag om het allemaal te maken. Je moet hier toch zeker een uur voor vrij maken (in mijn geval zelfs wat meer maar misschien ben ik gewoon traag). 

Ingrediënten


Voor de videe

  • 250 g kippengehakt
  • 2 kippenfillets
  • 250 g champignons
  • een teentje look
  • 40 g boter
  • 40 g bloem
  • kippenbouillon
  • peper en zout

Voor de ovenfrietjes

  • 8-9 aardappelen (reken ongeveer 2 aardappelen van normale grootte per persoon)
  • olie (ik gebruikte arachide)
  • zout

Bereiding

Videe

  1. Kook de kippenfilets gaar in een twintigtal minuten in de kippenbouillon. Hoeveel je nodig hebt, zal van de grootte van je pot afhangen, maar zorg ervoor dat beide kipfilets volledig ondergedompeld zijn.
  2. Rol ondertussen balletjes van het kippengehakt die je nog even apart houdt op een bord. 
  3. Als de kipfilet gaar zijn, haal je ze uit de bouillon en laat je ze even afkoelen op een bord.
  4. In dezelfde bouillon, kan je nu de gehaktballetjes nu gaar koken. De balletjes zijn klaar als ze komen bovendrijven.
  5. Ondertussen kan je ook de champignons kuisen en in stukken snijden. Bak ze nadien in een beetje boter en het teentje look gaar.
  6. Als de balletjes gaar zijn, vis je ze uit de bouillon maar giet die bouillon vooral niet weg! Zeef je bouillon zodat al de "viezigheid" van het koken van de kip en de balletjes eruit is, maar hou ze nog even apart in een kommetje, we hebben het namelijk zo meteen nog nodig.
  7. De afgekoelde kip kan je nu plukken. Dit betekent dat je de kip met je handen in kleinere stukken trekt, in hapklare stukken.
  8. Zo, alle voorbereidende werken zijn nu gedaan, nu kunnen we écht beginnen aan het maken van onze videe. Smelt de boter in een stoofpot en voeg hieraan de bloem toe zodat je een roux krijgt. Laat deze nog even mee bakken op het vuur totdat je die typische koekjesgeur ruikt.
  9. Blus de roux met een beetje kippenbouillon. Ik voeg zelf nooit meteen alles in 1 keer toe maar begin steeds met een scheutje kippenbouillon, waarna ik zeer goed roer met een garde en daarna opnieuw wat toevoeg. Ik denk dat ik zo klonters vermijd, maar het kan ook maar een idee zijn.
  10. Als je de gewenste dikte hebt bereikt, kan je alle garnituren toevoegen aan de saus. Kieper dus de balletjes, kip en de champignons bij de saus en kruidt verder af met peper en zout. Eens op smaak, dresseer je de videe in het typische bladerdeegkoekje op een bord samen met de ovenfrietjes.

Ovenfrietjes

  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Schil de aardappelen en snijdt ze in staafjes. 
  3. Spoel de staafjes goed af met wat water en dep ze droog met keukenpapier of een handdoek.
  4. Besprenkel de staafjes met wat olie en zorg ervoor dat alle staafjes goed bedekt zijn met de olie.
  5. Spreidt de frietjes uit over een met bakpapier bedekte bakplaat en zorg ervoor dat ze niet op een hoopje liggen. Probeer zoveel mogelijk de frietjes naast elkaar te schikken zodat ze niet op elkaar liggen. Zet in de oven voor een 45-tal minuten of tot ze goudbruin zijn.
    (Tip: voor diegenen die fan zijn van het bladerdeegkoekje bij een videe (zoals ik) kunnen de laatste 3 minuten het koekje (dat ik altijd zo koop in de winkel) nog bij de frietjes in de oven zetten.)
  6. Ik bestrooide ze nog met wat zout en klaar! 

No comments:

Post a Comment