May 24, 2017

Aspergesoep met gerookte zalm.

aspergesoep met gerookte zalm - a floral sunset

Ik moet toegeven dat ik eigenlijk helemaal niet zo graag asperges eet. Al doe ik mijn best om meer groenten te (leren) eten dus ik probeer ze wel op te eten als ik ze voorgeschoteld krijg. Een trucje dat mij altijd helpt om groenten die ik eigenlijk niet zo heel graag lust, toch te eten is er soep van maken! Om de 1 of andere reden lust ik de soepversie meestal liever dan het origineel (bij sla, komkommer en tomaat gebruik ik dezelfde truc!).
Aspergesoep it is dus, en om zeker te zijn dat ik de soep zou lusten, voegde ik ook nog wat zalm toe aan het recept (want asperges en gerookte zalm... njammie!). En ik moet zeggen, dat was geen slecht idee. Nog wat extra peterselie om het af te werken en voilà, voor je het weet heb je een superfancy soep gemaakt zonder al te veel moeite.

Ingrediënten

  • 1 bussel asperges
  • 1 prei
  • 1 ui
  • klontje boter
  • groentenbouillon
  • peper en zout
  • Room (ik gebruikte alpro soya)
  • gerookte zalm en peterselie voor de afwerking

Bereiding

  1. Schil de asperges maar gooi de schillen niet weg! Breek ook het kontje van de asperges. De schillen kook je even met wat water op en laat je daarna nog een halfuurtje trekken tot een bouillon.
  2. Snijdt de asperges in twee. De bovenste helften van de asperges hou je bij als garnituur in je soep. De onderste helften snijdt je in grove stukken.
  3. Schil de ui en snij hem in grove stukken.
  4. Was de prei en snijdt ook deze in grove stukken. Gebruik niet te veel van het groene deel aangezien dat er voor zal zorgen dat je soep er groen uit ziet in plaats van de typisch bleke kleur.
  5. Stoof de groenten aan in een klontje boter in een grote stoofpot.
  6. Blus met de aspergebouillon, die je natuurlijk eerst zeeft. Laat dit geheel nog een dertigtal minuten lichtjes koken.
  7. In tussentijd kan je de zalm al fijn snijden. Ook de bovenste helften van de asperges kan je fijn snijden (in hele dunne ringetjes) of je kan er net voor kiezen om iets grovere stukken te behouden. Laat de kopjes wel in zijn geheel, dat presenteert het leukst.
  8. Als alle groenten gaar zijn, mix je de soep.
  9. Voeg nog een bouillonblokjes toe naar smaak en kruid verder af met peper. Mix de soep nog even langer zodat het bouillonblokje zeker is opgelost.
  10. Voeg de aspergegarnituur toe aan de soep en laat nog even opnieuw opkoken zodat ook deze asperges even kunnen garen.
  11. Voor het serveren voeg je de room nog toe aan de soep. Ik vulde de kommetjes op voorhand al met een hoopje gerookte zalm en bedekte met de romige aspergesoep.
Tip! De volgende keer als je asperges maakt (geen soep), kan je de schillen van de asperges invriezen. De volgende keer dat je soep maakt, haal je de schillen uit de vriezer en voeg je ze extra toe aan je aspergebouillon, zo maak je de smaak sterker (en dus beter).

No comments:

Post a Comment