April 22, 2017

Kruimeldeeg brownies.

kruimeldeeg brownies - a floral sunset

Ah chocolade, wie is er niet gek op? Een brownie kan er bij mij altijd in, hoe calorierijk het ook mag zijn. Ik vind het wel interessant om met dit klassiek chocoladegerecht te variĆ«ren, want hoe lekker het ook is een brownie is maar een gewone brownie natuurlijk. De combinatie met kruimeldeeg sprak mij onmiddellijk aan (want dat is samen met zanddeeg mijn favoriete taartdeeg). En kruimeldeeg met chocolade, kan niet slecht zijn toch? In de zomer zou je dit gerecht perfect kunnen afwerken met aardbeien maar omdat die momenteel nog wat duur zijn, ging ik toch maar voor de noten die ik nog in de kast had staan šŸ˜‰.
Ik las in een recept over het gebruiken van gecondenseerde melk in een brownie recept, iets wat ik nog nooit had uitgeprobeerd maar hier toch eens mee experimenteerde. Dit bleek uiteindelijk heel goed te werken want het smeuiige van de gecondenseerde melk brengt het perfecte evenwicht voor het droge van het kruimeldeeg. Anyway, ik kan erover zitten zeveren zoveel ik wil, als je wilt weten wat ik bedoel, zit er niets anders op dan het zelf te maken en te proeven. Behalve de tijd in de oven, kost het weinig tijd en is het gewoon alle ingrediƫnten in een kom gooien. Kinderspel dus!

Ingrediƫnten

  • 150 g bloem
  • 75 g suiker
  • 125 g boter
  • 1 blikje gecondenseerde melk
  • 75 g bloem
  • 25 g cacaopoeder (80%)
  • 1 ei
  • scheutje vanille-extract
  • 1 theelepel bakpoeder

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Meng de bloem, suiker en boter samen tot een kruimelig deeg.
  3. Snijdt een stuk bakpapier uit dat de hele oppervlakte van je bakvorm bestrijkt (de mijne was 20x25cm), ook de zijkanten omhoog. Verfrommel het stuk bakpapier en maak het nat. Knijp er goed in zodat het water er allemaal terug uit is en maak het weer open. Het papier zal nu veel soepeler zijn en dus beter aansluiten in je bakvorm.
  4. Duw het deeg in je bakvorm en druk het goed aan. 
  5. Zet in de voorverwarmde oven totdat het goudgeel begint te kleuren (+-10-15min). Als de bodem klaar is, laat je hem even afkoelen in de bakvorm.
  6. Ondertussen kan je verder met het browniegedeelte van je gebak. Hiervoor meng je de bloem, bakpoeder en cacaopoeder samen.
  7. Voeg hierbij het ei en vanille-extract toe. Wanneer dit is opgenomen in het deeg, voeg je ook de gecondenseerde melk toe.
  8. Giet het deeg uit over je bodem en zet opnieuw voor een 25tal minuten in de oven. Wanneer de zijkanten beginnen los te komen van je bakpapier en de bovenkant droog is, is je brownie klaar.
  9. Serveer met extra chocolade en noten als je wilt en geniet ervan!

No comments:

Post a Comment