February 22, 2017

Muffins met kaneel, pecannoten en koffie.

Muffins met kaneel, pecannoten en koffie - A Floral Sunset

De laatste tijd probeer ik opnieuw een beetje op mijn eten te letten (wat supermoeilijk is voor mij trouwens). Eén van de manieren waarop ik probeer mijn eetgewoontes te beteren is door regelmatiger te ontbijten. Ik zeg niet dat ik het elke dag doe, maar ik doe mijn best! Niet dat deze muffins nu meteen het beste of meest voedzame ontbijt zijn, maar je kan ze wel op voorhand maken en 's morgens snel in je tas stoppen. En noten zijn toch gezond, niet?

Ingrediënten

  • 75 g pecannoten
  • 100 g lichtbruine basterdsuiker
  • 2 el oploskoffie
  • 200 g volkorenmeel
  • 100 g zelfrijzende bloem
  • 1 tl kaneel
  • snuifje bicarbonaat
  • 1 ei + 2 eiwitten (ik heb er altijd ingevroren in de diepvries)
  • 2 dl halfvolle melk
  • 50 g magere yoghurt
  • 50 ml zonnebloemolie

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 200°C
  2. Hak de pecannoten in grove stukken, en rooster ze even in een pan (je hoeft hiervoor geen vetstof te gebruiken). Zet een deel van de noten opzij (+- 1/3) om op het einde de muffins te versieren.
  3. Doe alle droge ingrediënten (pecannoten, lichtbruine suiker, volkorenbloem, zelfrijzende bloem, kaneel en bicarbonaat) samen in een kom. Maak een kuiltje in het midden waar je zo dadelijk de natte ingrediënten gaat ingieten.
  4. Klop het ei los samen met de eiwitten in een grote maatbeker. Voeg ook de rest van de natte ingrediënten toe (halfvolle melk, yoghurt en zonnebloemolie). Los ook de oploskoffie hierin op.
  5. Giet de natte ingrediënten in het kuiltje van de droge ingrediënten en roer met een spatel door elkaar. Roer zo weinig mogelijk maar zorg er wel voor dat het een geheel vormt (klonters zijn niet erg).
  6. Neem er een muffinvorm bij die je voorziet van papieren muffin/cupakevormpjes. Vul elk muffinvormpje voor 2/3e en bestrooi met de pecannoten. 
  7. Zet in de muffins in de oven voor ongeveer 15min of tot ze gaar zijn (kan je checken door een tandenstoker in het midden van de muffin te steken, komt die er droog uit, is de muffin gaar).
  8. Als ze afgekoeld zijn, kan je ze gemakkelijk meenemen naar het werk (als je weinig tijd hebt om te onbijten, zoals ik). Of je kan ze natuurlijk nog lauwwarm opeten (ook een aanrader!).

No comments:

Post a Comment