July 16, 2016

Petit beurretaart.

petit-beurretaart

Petit beurretaart is een klassieker die iedereen waarschijnlijk wel kent (behalve Stephanie, I know, crazy!). Voor mij persoonlijk is het ook gewoon een beetje jeugdsentiment. Vroeger, in de lagere school, hebben we eens een grote stoomboot gemaakt uit petit beurretaart (met Sinterklaas) en dan gedeeld onder alle leerlingen in de school (ik zat op een kleine school). Het is ook zo'n typisch gerecht waar kleine kinderen gek van zijn... en dat blijft eigenlijk zo tot ze volwassen zijn. Even was ik de petit beurretaart uit het oog verloren (want ik ontdekte ook nog chocomousse, tiramisu, fruittaarten, en natuurlijk; alles wat met cookie dough te maken heeft) maar ze is helemaal terug van weg geweest! Ze ziet er dan misschien niet helemaal perfect uit, lekker is het wel! Ben jij net als Stephanie en komt de term 'petit beurretaart' je ook niet bekend voor? Of ben je het recept van deze klassieker kwijt? Check dan hieronder hoe je het precies maakt!

Ingrediënten

  • 3 pakken petit beurrekoekjes
  • 250 g boter op kamertemperatuur (ik gebruik altijd Planta)
  • 250 g bloemsuiker
  • een kopje straffe koffie
  • hagelslag

Bereiding

  1. Meng de boter en de bloemsuiker tot een romig geheel. 
  2. Begin met een laag petit beurrekoekjes te leggen (ik doe dit altijd op bakpapier op een bakplaat, omdat ik nogal een smosser ben) en besmeer de bovenkant met het botermengsel. Wat de grootte van de taart betreft, kan je zelf kiezen hoe je de koekjes stapelt. Ikzelf had de koekjes 4x4 gelegd maar achteraf bekeken lijkt 3x4 mij iets beter te zijn (dan heb je een hogere taart)
  3. Voor de volgende laag, dep je de koekjes eerst met de onderkant in de koffie. Enkel de onderkant deppen is voldoende. Als je de koekjes helemaal onderdompelt, kan het nogal een plakboel worden.
  4. Besmeer opnieuw met een laagje van het botermengsel.
  5. Dep opnieuw de koekjes in de koffie en besmeer met het botermengsel. Blijf zo laagjes stapelen tot alle koekjes op zijn of tot je de gewenste hoogte van je taart hebt bereikt.
  6. Om de taart helemaal af te werken, bestrijk je de zijkanten ook nog met het botermengsel (en de bovenkant ook als je dat nog niet gedaan had).
  7. En tot slot besprenkel je het met de hagelslag. Voilà, zo simpel is het om de taart te maken. Bewaren kan gewoon in de ijskast, al weet ik niet precies voor hoe lang. Hier gaat ze niet langer dan 2 dagen mee!

No comments:

Post a Comment