June 18, 2016

Cityguide: Boedapest.

Zoals ik al meldde in de 'recap' van mijn 24 voor 25 lijst zijn het Lief en ik naar Boedapest geweest. Weer een stad waar ik een beetje verliefd op ben geworden. Boedapest heeft een rijk verleden en dat zie je heel duidelijk in de stad; wat een prachtige gebouwen overal. Maar je krijgt the best of both worlds want Boedapest zit ook bomvol met hippe adresjes en koffiehuisjes. Bovendien hadden we nog eens heel veel geluk met het weer (stralende zon vier dagen lang!) dus onze reis was sowieso al geslaagd! Het leukste wat ik heb ontdekt in Boedapest? De ruïnecafés! Ik heb er jammer genoeg maar 1 geprobeerd (al stonden er meer op de planning) en ik vond het echt geweldig. Maar daarover zo meteen meer...

Hotel + Vervoer

Wat vervoer naar Boedapest betreft, denk ik dat het vrij duidelijk is dat we met het vliegtuig zijn gegaan. Ik bedoel, ik ken wel vrienden die met de auto naar Hongarije reden om naar bijvoorbeeld Sziget of het Balaton festival te gaan, maar wij gingen maar 4 dagen. Dat is bijna even lang rijden dan de tijd die je erdoor brengt. Het vliegtuig dus. De schoonbroer raadde ons Wizz air aan en dat bleek inderdaad een goede keuze. Alles is vlot verlopen, inchecken, boarding, ... Het enige waar je voor moet opletten is de grootte van je bagage. Als je niet voldoet aan de normen, moet je wel opeens een flink stuk bijbetalen.
Aangekomen in Boedapest, namen we eerst de bus en dan de metro (bus 200E en de blauwe metrolijn) om in de stad te komen en hoewel we op voorhand een beetje bang waren voor het vervoer naar de stad (we twijfelden nog om een taxi te nemen), viel dit ook bijzonder goed mee! In de bus roepen ze de haltes ook in het Engels af dus dat is heel gemakkelijk om te kunnen volgen (want van dat Hongaars versta je écht geen bal). De volgende dagen hebben we eigenlijk gewoon alles te voet gedaan. Boedapest is geen kleine stad dus we hebben heel wat kilometers achter de kiezen maar ik zei het al; wat een prachtige gebouwen overal. Wandelen is dus eigenlijk heel aangenaam (ook al kan het wel vermoeiend worden na 4 dagen).
Wij verbleven in hotel "House Beletage" en ik ben echt supertevreden over dit hotel! Het personeel is superlief, heel behulpzaam en de kamer was ook prachtig! Toen we aankwamen, hing er zelfs een bord naast onze kamer met "Welcome Ms Van de Sande" en kregen we onmiddellijk een welkomstdrankje. Ik bedoel, komaan. HOE LIEF IS DAT?! We kregen bovendien nog enkele goede tips om de stad te verkennen en waar we het best konden gaan eten (heel nuttig!). De locatie was goed, gelegen in een rustige straat maar toch vlakbij het centrum. Ook metrohaltes waren vlakbij voor diegenen die niet zo houden van wandelen ;) Ik kan je dit hotel dus alleen maar aanraden!

Bezienswaardigheden

Wat valt er zoal te zien in Boedapest? Wel, heeeeeel veel! Ik heb er een paar van de - voor mij - leukste dingen uitgekozen, maar google de bestemming ook zeker en vast want er is nog zoveel meer te zien dan dit!

Holocaust Museum

Het Lief is gefascineerd door de oorlog (vooral de tweede) en hoewel geschiedenis mij niet zo heel erg interesseert, slenter ik toch altijd met hem mee naar één of ander museum dat iets met de oorlog te maken heeft. En ik moet zeggen, Checkpoint Charlie buiten beschouwing gelaten, heb ik mij dat nog nooit beklaagd. Ook deze keer was het Holocaust museum heel indrukwekkend. Toen we net binnen kwamen waren we ook de enige mensen in het museum en aangezien het er nogal donker is, laat het toch een indruk na. Wanneer je van de eerste naar de tweede ruimte wandelt, wordt je ook achtervolgd door voetstappen. Best eng, eigenlijk. De verhalen die je overal kan lezen van de discriminatie die mensen moesten ondergaan zijn schrijnend maar wat ik heel mooi vond, was dat de uitgang van het museum via een synagoge gaat. Prachtig idee!

Kettingbrug + Parlement

Dan twee van de meest bekende bezienswaardigheden van Boedapest, geloof ik; de Kettingbrug en het Parlement. Overdag zijn ze al heel mooi maar het is zeker de moeite om 's avonds, als het donker is, terug te keren en de mooie verlichting te bewonderen. Verder, kan ik je er weinig over vertellen maar het zicht is prachtig!

Heldenplein + Szechenyi Bath & Spa

Het Heldenplein van Boedapest vond ik op zich niet superindrukwekkend, moet ik toegeven, maar je wandelt er voorbij op weg naar Szechenyi Bath & Spa, één van de vele thermale baden in Boedapest. Ik zou je zeker aanraden om één van de thermale baden in Boedapest te bezoeken, is het niet Szechenyi Bath & Spa, dan zou het Gellertbad ook de moeite moeten zijn. Het Lief en ik kozen dus op aanraden van de receptioniste in ons hotel voor Szechenyi Bath & Spa en dat is ons heel goed bevallen! Je kan er buiten genieten van een warm bad en binnen heb je de "speciallekes". Er is een sauna die tot 100°C ging (niks voor mij), zwavelbaden en koudwaterbaden (ook niks voor mij). Als je wil, kan je je er ook laten masseren maar dat hebben we toch maar laten passeren.

Gellertheuvel

Ik sprak al kort over het Gellertbad (dat zou binnenin prachtig moeten zijn) en vlak aan het Gellertbad vind je de Gellertheuvel, met daar bovenop de Citadel van Pest (als ik me niet vergis). Ik haat omhoog wandelen - maar echt, ik hààt het - maar eens bovenaan, is het toch de moeite waard (plus, ik was supertrots dat ik het gehaald had zonder al te veel geklaag). Op de Citadel heb je een adembenemend zicht over Boedapest en zie je mooi de bocht die de Donau maakt (de panoramafoto hierboven, bewijst dat). Verder is het ook gewoon leuk wandelen door het park op de heuvel en zijn er nog enkele andere bezienswaardigheden te zien zoals bijvoorbeeld het Gellertmonument.

Markthal

De Grote Markthal of de Nagycsarnok is waarom ik graag op reis ga. Ik vind zulke grote markthallen echt fantastisch. Ik viel al voor de Bocquerià, ik denk nog altijd met weemoed terug aan de Markthal van Rotterdam en vond ook de Mercado di Ribeira van Lissabon helemaal top. Boedapest staat nu ook bij op de lijst. Het Lief kocht er een voetbaltruitje (kent iemand Puskasz?) en ik kocht er paprikakruiden (blijkbaar staat Hongarije hierom bekend). Wandel er een beetje rond, laat je inspireren. Als je van koken/eten houdt, kan dit niet ontbreken op je trip!

Shoppen

Ik moet toegeven dat ik niet gewinkeld heb in Boedapest. Het Lief vindt het niet leuk en er was gewoon zoveel te zien dat ik eigenlijk niet eens gedacht heb om te gaan winkelen. Ik liet me wel vertellen dat de Vaci Utca de mainstream winkelstraat is en ik wandelde er ook doorheen; hier vind je inderdaad de bekende H&M, C&A en Bershka.
Voor diegenen met een iets duurdere smaak, moeten in de Andrassy Utca zijn; daar vind je namelijk de Gucci's, Prada's en Michael Kors-winkels.

Restaurants/Cafés

Als je van eten houdt is Boedapest (en misschien zelfs Hongarije) the place to be. Ten eerste, het eten is er supergoedkoop (echt, ik at er een driegangenmenu voor 25 euro, mojito inclusief!) én nog eens superlekker ook. Ik ben een moeilijke eter, ik geef het toe, maar er was letterlijk NIKS wat ik niet lustte. ALLES WAS HEERLIJK! Ik ga mezelf beperken tot de beste 3 plaatsen, anders blijf ik maar doorgaan.

Big Fish

Het Lief is zot van vis en ik vond in mijn 100%-boekje deze gouden tip. Big Fish is een restaurant maar kiest voor het principe van een vismarkt. Je moet er met andere woorden aan de toog bestellen wat je wil, je kan je vis zelfs per 100g bestellen, als je dat wil en daarna brengen ze je keuze wel gewoon aan tafel (ging trouwens heel snel). Het Lief koos voor een zalmburger en ik ging voor Fish & Chips, de portie was rijkelijk (ik kreeg de mijne niet eens op) en zoals ik al zei; superlekker! Tof concept, tof interieur en heerlijk eten!

Szimpla Kert

Zoals ik al zei, zijn ruïnebars de ontdekking voor mij. Szimpla Kert bezochten we pas de laatste dag, maar het was wel meteen een topper voor mij. In mijn 100%-boekje las ik dat dit de oudste ruïnebar van Boedapest is en ook zeer toegankelijk is voor toeristen en dat was inderdaad zo. Oké, de bediening was niet supervriendelijk maar dat maakte de algemene sfeer wel helemaal goed. Alleen jammer van de dronken Engelsmannen achter ons (waarom zijn die altijd zo luidruchtig?). Ik kan niet goed uitleggen waarom het precies zo leuk is, je moet er gewoon eens geweest zijn, denk ik.

Bonnie

Het Lief en ik vierden onze vijfjarige jubilee in Boedapest en het Lief wou dat graag groots vieren door bij Kiosk te gaan eten. Helaas pindakaas, was alles volzet toen we aankwamen. Teleurgesteld slenterden we verder door de stad, op zoek naar een restaurantje om nog een hapje te eten om 22u 's avonds. Zo kwamen we bij Bonnie terecht en dit bleek een geluk bij een ongeluk te zijn. Hoewel het Lief eerst nog enorm sceptisch was (door de teleurstelling dat Kiosk volzet was), bleek dit een een geweldige keuze te zijn van zodra het eten voor onze neus verscheen. Het Lief bestelde een lamskroontje en ik dacht dat hij nog een bord ging bestellen toen het zijne op was. Ik ging voor een risotto met parmezaan en scampi (en aangezien parmezaan nogal zwaar kan zijn, had ik aan 1 bord meer dan voldoende). Opnieuw, overheerlijk en ik moet zeggen, ik heb die Kiosk voor geen moment gemist!

Kort samengevat; Boedapest is een prachtige stad die je zeker eens een keer moet bezoeken. Een handige gids hierbij kan de 100% Boedapest gids zijn, die ik zelf gebruikte en die enorm nuttig bleek te zijn. Gebruik het Internet en Google een beetje (zo vond ik ook dat de ruïnebar Ankert de moeite moet zijn, jammer genoeg ben ik er zelf niet geraakt) en tijdens je verblijf in Boedapest kan ook de app van Tripadvisor heel nuttig zijn (het Lief maakt hier vaak gebruik van om een leuk eetadresje te vinden). Ik kan je Boedapest alleen maar aanraden. Het toeval wil dat een week na terugkomst bleek dat het bedrijf van het Lief verhuist naar Boedapest en er werd aan hem gevraagd om mee naar Boedapest te verhuizen. Als we enkel op de stad zouden afgaan, hadden we beiden volmondig 'JA' geantwoord, denk ik... maar we zouden onze familie te hard missen. Dus is het Lief op zoek naar een nieuwe job en weigerden we Boedapest als een nieuwe woonplaats... met pijn in het hart... maar ook een beetje niet. #sorrynotsorry

4 comments:

1. Oh ik wil er zo graag heen! Ik ga je blog zeker bij de hand houden als ik er eindelijk geraak!

ReplyDelete
    Replies
    1. Dat is heel leuk om te horen, ik hoop dat je er wat aan zal hebben! Er zijn echt superveel leuke dingen te ontdekken, on mogelijk om ze allemaal op te lijsten 😊

Delete
  2. Paar jaar terug Boedapest bezocht. Heerlijke stad. Jammer genoeg was het enorm slecht weer. 3 dagen aan een stuk ijskoude regen. Hopelijk kan ik de stad ooit ontdekken onder een stralend zonnetje :o